Õppekava nimetus: Traumateadlik lähenemine koolieeses lasteasutuses
Eesmärk: Koolituse eesmärk on suurendada koolieelse lasteasutuse töötajate trauma-alaseid teadmisi ja ning tutvustada traumateadliku lähenemise põhimõtteid koolieelses lasteasutuses.
Õpiväljundid:
Koolituse läbinu:
- mõistab psühholoogilise trauma olemust ja teab, millised on laste levinumad traumakogemused (lapsepõlve kahjustavad elusündmused);
- teadvustab lapsepõlve kahjustavate elusündmuste mõju lapse toimetulekule ja arengule ning oskab probleemset käitumist ja/või arenguvajadusi seostada kahjustavate sündmuste mõjudega;
- oskab oma sõnadega kirjeldada traumateadlikku lähenemise põhimõtteid ning teab, kuidas õpetaja saab traumakogemusega lapsi lasteaias toetada.
Sihtgrupp: Koolieelse lasteasutuse töötajad (õpetajad, abiõpetajad, tugispetsialistid, juhtkonna liikmed, tugipersonal).
Õppe maht: 7 ak/h
Õppe sisu:
Trauma definitsioon, trauma tüübid, traumajärgset häiritust mõjutavad tegurid.
Lapsepõlve kahjustavad elusündmused, nende levimus Eestis ja mujal maailmas, ACE- uuringu tutvustus.
Kuidas aju traumeerivale sündmusele reageerib? Stress ja stress-süsteem, võitle-põgene-tardu reaktsioon ja aju arengu seaduspärad.
Trauma mõju lapse käitumisele ja arengule, traumajärgne häiritus ja traumapäästikud.
Traumateadlik lähenemine, traumateadliku organisatsiooni kontseptsioon.
Toetavad strateegiad traumast tervenemiseks koolieelses lasteasutuses: tunnetatud turvalisus, eneseregulatsiooni toetamine, tugevustele keskendumine ning mäng ja mängulisus.
Praktilised nõuanded ja harjutused traumakogemusega lastega töötamiseks ja säilenõtkuse toetamiseks koolieelses lasteasutuses.
Õpetajate enesehoid töös traumakogemusega lastega.
Õppemeetodid: Seminar, arutelu, ajurünnak, grupitöö.
Õppematerjalid: Õppetööks vajalikud vahendid ja koolitusmaterjalid tagab koolituse pakkuja.
Hindamine ehk koolituse lõpetamise tingimused
HINDAMISMEETOD
Juhtumianalüüs grupitööna
HINDAMISKRITEERIUM
Õppija analüüsib lapse kasvukeskkonda ja oskab märgata, vältida ja vähendada võimalikke traumapäästikuid (ing. k triggers).
Õppija selgitab, kuidas kahjustavad elusündmused võivad last mõjutada ning oskab märgata traumajärgsele häiritusele viitavaid sümptomeid.
Õppija oskab nimetada viise, kuidas traumakogemusega last saab haridusasutuses toetada.
Väljastatavad dokumendid:
Koolitusel õpiväljundid omandanud ning hindamise (kaasuse lahendamine grupitööna) edukalt läbinud õppijale väljastatakse tunnistus. Hindamisel mitteosalenud või hindamist mitte läbinud õppijale väljastatakse tõend.
Koolitaja:
Koolitust viib läbi Britten Kasekamp, eripedagoog (tase 7) ja traumateadliku lähenemise eestkõneleja.